PERT Proton Rally Team (15th Spring Meet - Combi custom)

Toe maar Marc.
Post Reply
User avatar
AlbanyPrimo
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2023, 13:34

PERT Proton Rally Team (15th Spring Meet - Combi custom)

Post by AlbanyPrimo »

Dit is de tweede van mijn vier custom builds voor de Spring Meet. En eigenlijk de enige waar ik helemaal tevreden ben over hoe die er bij stond met de wedstrijd.

Gezien ik de Proton Saga een van de gaafste castings vindt die Hot Wheels recent heeft uitgebracht, wilde ik sowieso een custom maken van een Proton.

Meestal doe ik vooraf aan een build op internet research om inspiratie op te doen en om referentiemateriaal te vinden. Bij de Proton was dat niet anders. Tijdens deze zoektocht kwam ik meerdere interessante voorbeelden tegen, waar er voor mij 2 uit sprongen: een ute met 3 assen, waar helaas zeer weinig info over te vinden is. En een aantal 4wd Proton Sagas die onder het Petronas Eon Racing Team in de jaren 80 en 90 aan verschillende rally klassen meegedaan hebben.

Image
Image

Deels doordat de ute in het echt ook een trekhaak heeft, deels omdat ik al een keuze had gemaakt voor mijn Mild en Wild inzendingen, kwam het idee om deze twee voorbeelden maar samen te voegen voor een custom Combi.

Om te beginnen heb ik de zaag gezet in twee Protons, om deze te combineren tot een ute met 3 assen.

Image
Image
Image
Image

Ik had nog een 3d geprinte trailer liggen, maar die vond ik veel te massaal (voornamelijk te breed en lang) om achter een compacte auto als een Proton Saga te plaatsen. Gelukkig had ik ook nog wat Fast Bed Haulers en Matchbox motorfietstrailers liggen. De dissel, achterkant en spatborden van de Matchbox trailer pasten samen met twee op maat gezaagde platen van de Fast Bed Haulers perfect voor een minder massale trailer.

Image
Image

En al gauw had ik een eerste idee in elkaar getaped om te zien of het wat was.

Image

Het geheel zag er wel leuk uit, dus ben ik met de JB-Weld in de weer gegaan om de body van de ute èèn geheel te maken. En tevens hetzelfde met de bodem. Het heeft een tijdje geduurd en ik heb bepaalde stappen twee keer moeten doen omdat de JB-Weld toch weer afbrak tijdens het wegvijlen en schuren van overtollig materiaal. Maar uiteindelijk is het gelukt. Tevens heb ik de JB-Weld gebruikt om overtollige naden weg te werken. En om de trekhaak aan de ute te bevestigen, gedoneerd door een Matchbox Ford Police Interceptor Utility.

Image
Image

De bak van de ute is gemaakt van polystyreen plaatjes en wielkasten van een Hot Wheels '62 Chevy Pickup (geen zorgen, de cabine daarvan wordt vast in de toekomst voor een andere custom gebruikt).

Image

Na uiteindelijk de body compleet te hebben en weer glad gevijld en geschuurd te hebben was het tijd voor de lak. Gezien beide auto's en de trailer grotendeels wit zouden worden heb ik een witte primer gebruikt. Na de primer bleek de ute nog een beetje bijgewerkt te moeten worden, ondat delen van de JB-Weld nog zichtbaar waren. Dus nogmaals opgeschuurd en dat deel opnieuw in de lak.

Image

En ook met het spuiten van de lak ging het niet helemaal perfect. Ik vermoed omdat ik vergeten ben het modelletje te ontvetten. Maar de Tamiya tape die normaal perfect werkt en nooit lak mee trekt, trok nu een groot deel van de blanke lak weg. Daarnaast had ik ook de fout gemaakt door de randen van de raamopeningen niet goed af te plakken, waardoor er via de binnenkant overspray op deze randen kwam. Gelukkig heb ik beide goed weg kunnen werken door wat van dezelfde lak in een bakje te spuiten en met een klein penseeltje bij te werken.

Image
Image

Vervolgens de decals. Na een hoop uitzoekwerk en meetwerk op het modelletje kon ik vrijwel alle decals zelf namaken of als foto downloaden. Het geheel is samen met de decals voor de andere customs op een bestand gegaan, dat ik heb laten printen op een decal sheet. Voor de zekerheid heb ik iedere decal meerdere keren op de sheet gezet en de complete sheet 2x laten uitprinten. Dat bleek achteraf een goede zet, gezien ik enkele decals dubbel moest gebruiken omdat ik er een verkeerd opgemeten had en te groot had gemaakt. Daarnaast ben ik er nog een enkeling kwijtgeraakt in het proces door het zeer kleine formaat van sommige decals.

Image
Image

Al met al ben ik erg tevreden over het proces en het resultaat. Zeker met de eervolle vermelding voor deze "jonge" bouwer tijdens de prijsuitreiking :D

Image
Image
User avatar
Sjo-Cal Speedtoys
Site Admin
Posts: 51
Joined: 14 Nov 2022, 20:41
Location: Enschede
Contact:

Re: PERT Proton Rally Team (15th Spring Meet - Combi custom)

Post by Sjo-Cal Speedtoys »

Wat een idiote hobby hebben we toch. Mega veel werk en gedoe voor een "autootjes" :D
Super deze! Weer eens een andere casting en origineel thema (hoewel er dit jaar geen Datsun 510's en Gulf liveries waren). Omdat je de casting kent, zie je meteen dat er een bak werk aan geweest is.
Van mij had je hoger mogen eindigen (hoewel ik Rene zijn oordeel niet naast me neer durf te leggen) en je verdiende zeker een originaliteitsprijs!
THE POPE.
User avatar
Herr Rudolf
Posts: 19
Joined: 14 Nov 2022, 21:45

Re: PERT Proton Rally Team (15th Spring Meet - Combi custom)

Post by Herr Rudolf »

Gaaf om weer eens een bouwproces te zien. Maar ik ging er altijd vanuit dat de proton saga een fantasy model was. Welliswaar een leuke, maar niet bestaand.
instagram: sektie_sol --- facebook: Jeffrey Warlich
VetteEd
Posts: 83
Joined: 14 Nov 2022, 21:14

Re: PERT Proton Rally Team (15th Spring Meet - Combi custom)

Post by VetteEd »

Indrukwekkend stuk werk. Ik wist niet, dat hij gebaseerd Was op een bestaand model.
Hij sprong behoorlijk in het ook op de customtafel; erg strak afgewerkt en dat valt niet mee met zoveel zaag-/plak- en decalwerk. Topjob!
User avatar
Old Chevy Technician
Posts: 38
Joined: 15 Nov 2022, 04:23

Re: PERT Proton Rally Team (15th Spring Meet - Combi custom)

Post by Old Chevy Technician »

Die Proton Saga wist ik niet dat die ook gebruikt was voor d'n Rally Sport en zelf die 6 wieler geen besef van.
Maar toch 'n geslaagde Combi geworre hier en daar mag iets strakker maar da komt wel goed denk ik
'56 Chevrolet, The Hot one's even Hotter!
Post Reply