Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Toe maar Marc.
Post Reply
User avatar
AlbanyPrimo
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2023, 13:34

Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Post by AlbanyPrimo »

Na een wederom zeer geslaagde 15e editie van de Spring Meet (2e die ik zelf bijgewoond heb), maak ik maar even wat topics aan voor mijn custom builds.

Als eerste de minst opvallende: mijn mild custom. Dit was niet zozeer alleen een custom, maar ook een restoratie en een aantal stappen in het diepe met voor mij nieuwe processen

Het modelletje heb ik in onderstaande staat voor €1 (exclusief verzendkosten) van Vinted geplukt.

Image

Mijn persoonlijke doel was voornamelijk testen en kijken in hoeverre ik deze kon restaureren met processen die ik online gevonden had.

Na de Mercedes opengemaakt te hebben kwam ik er pas achter dat bij dit modelletje een hond op de achterbank zit.

Image

Als eerste die stiftvlekken maar van de raampjes halen. Een tip die ik online gelezen had was de raampjes een tijdje in ovenreiniger doen en ze dan schoonpoetsen. Works like a charm! Alle vlekken in een paar minuten en met een beetje poetsen weg.

Image
Image

Maar het raampje was ook nog flink verkleurd, waarschijnlijk door jaren blootstelling aan UV-licht. Ook daar is een trucje voor. Hoewel dat mogelijk wel het materiaal brosser kan maken blijkbaar, dus probeer dit op eigen risico! Het proces is vergelijkbaar met Retro-bright, wat in de game community en pinball community gebruikt wordt om vergeelde onderdelen weer wit te krijgen. De DIY variant van Retro-bright kan je doen door waterstofperoxide te combineren met Oxi vlekverwijderaar. Onder invloed van UV-licht zou dat het vergelingsproces weer ongedaan moeten maken. Waterstofperoxide wordt onder anderen gebruikt om de haren te bleken/blonderen voor het kleuren. We hadden nog een fles van dat spul staan gezien mijn zwager bij mijn moeder wel eens de haren gekleurd heeft. Een potje oxi vlekverwijderaar moest ik nog wel even halen, maar die kan je in vrijwel iedere supermarkt vinden.

De waterstofperoxide bleek nogal dik/gelvormig te zijn, handig voor in de haren. Minder handig om te mixen met een poeder en om netjes verdeeld over de raampjes van een Hot Wheels te krijgen. Dat heb ik dus 1:1 verdund met water om vloeibaarder te krijgen. Genoeg van de mix in een ziploc zakje om het raampje helemaal onder te dompelen en toen miste ik alleen het UV-licht nog. Gezien ik deze tests rond November afgelopen jaar uitgevoerd heb, leek er met veelal bewolkte en regenachtige dagen buiten nou niet bepaald een overvloed aan UV-licht te zijn. Ondanks dat blijkt dat er op een bewolkte dag alsnog een groot deel van het UV-licht door de wolken heen komt. Dus het Mercedes raampje, samen met een hoop andere raampjes maar in de ziploc zakjes aan het zolderraam geplakt met wat schilderstape. Ik heb geen politie over de vloer gehad, maar ik kan me best voorstellen dat de buren het idee hadden dat ik een drugslab begonnen was 😅

Na een paar bewolkte dagen in UV-licht te hebben gehangen was het tijd om de resultaten te bekijken. Ieder raampje had een stuk minder verkleuring, maar sommigen hadden nog een tweede ronde nodig. De Mercedes raampjes waren op de voorruit na eigenlijk goed genoeg.

Image

Tijdens bovenstaand proces heb ik ondertussen de body van de originele lak ontdaan, deze opgeschuurd met steeds fijnere korrel en uiteindelijk zelfs met metaalpolijst bewerkt.

Image
Image

Ik heb nog even gedacht om de Mercedes met de net gepolijste body in een deels transparante (Tamiya PS) lak te spuiten. Maar na een test op een andere Hot Wheels heb ik daar vanaf gezien. Achteraf vermoed ik dat het kwam omdat de spuitbussen op een te lage temperatuur waren, maar ze spetterde behoorlijk. Waardoor ik geen nette dunne laag kon krijgen. Dit vergt dus nog iets meer oefening voordat ik een Spectraflame achtige lak ga gebruiken. Het testmodelletje (een Custom V-8 Vega) heb ik dan ook maar Spectrasplatter genoemd 😂

Uiteindelijk dus maar gekozen voor redelijk conservatieve beige/bruine kleuren, maar wel met een metallic blanke laklaag ee overheen. Het grille stukje is met een Molotow marker van een nieuwe chroomlak voorzien en de lampen zijn met de hand beschilderd voor wat meer details. De wielen zijn gedoneerd door een Cars modelletje van het karakter Ramon.

Image

Het idee was ook het interieur inclusief de hond nog te schilderen, maar daar ben ik helaas niet aan toe gekomen voor de contest. Iets te veel hooi op mijn vork genomen in combinatie met een paar weken goed ziek zijn in de afgelopen anderhalve maand. Desondanks ben ik alsnog tevreden met het resultaat, ondanks dat de Mercedes bij de contest een beetje weg viel tussen de hoge kwaliteit aan customs. Daarnaast is het leerproces op een aantal vlakken zeker een persoonlijke winst.

Image
Image

Ik merk dat ik alweer veel te veel getypt heb voor deze post. Mijn andere customs zal ik hier ook nog delen, maar daar moet ik nog even de tijd voor nemen.
VetteEd
Posts: 83
Joined: 14 Nov 2022, 21:14

Re: Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Post by VetteEd »

Mooi verhaal; ik heb er weer wat van geleerd.
Je Mercedes viel wat minder op door de kleur die er op zat, maar mooi werk (zeker nu ik lees, wat je hebt moeten doen, voordat je kon beginnen).
Dikke duim omhoog.
User avatar
Sjo-Cal Speedtoys
Site Admin
Posts: 51
Joined: 14 Nov 2022, 20:41
Location: Enschede
Contact:

Re: Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Post by Sjo-Cal Speedtoys »

Wow!!
Ja dit is het grote nadeel van de contest, je ziet niet hoeveel werk er in zit. Man man, ik had dat ding niet eens gekocht, kansloos.
Echt dikke respect en zo zie je maar dat met de juiste kennis je een hele mooie auto kan bouwen.
THE POPE.
User avatar
Detroit iron
Posts: 43
Joined: 14 Nov 2022, 22:42

Re: Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Post by Detroit iron »

Prima geslaagd toch. Maar hij viel somehow wel wat minder op tussen de andere customs.

Leuk en interessant verslag van de build.
User avatar
AlbanyPrimo
Posts: 6
Joined: 26 Mar 2023, 13:34

Re: Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Post by AlbanyPrimo »

Thanks allemaal, hij is zeker prima geslaagd. Viel door de kleur inderdaad wat minder op, maar met wat meer oefenen ga ik die Spectraflame achtige lak hopelijk ook onder de knie krijgen en zullen toekomstige customs/restauraties er misschien meer uitspringen
User avatar
Old Chevy Technician
Posts: 38
Joined: 15 Nov 2022, 04:23

Re: Mercedes 380SEL restoration (15th Spring meet - Mild custom)

Post by Old Chevy Technician »

Zooo dan deze Benz is toch wel van heel ver gekomen!

Knap Restauratie werkje, heb hem zelf ook liggen en die heeft d'n verfstripper ook al gezien dus misschien toch 't keertje oppakken.
D'n wiellekes van Ramon staan hem goed, ook 't kleurtje wel types voor die modellen. Geslaagde Custom!
'56 Chevrolet, The Hot one's even Hotter!
Post Reply